Det var ikke ligefrem sådan, du håbede, at ferien skulle begynde. Der er ingen, der har lyst til at sidde i lufthavnen og kukkelure alt for længe.
Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til.
Men sådan er virkeligheden desværre ikke. Rigtig mange oplever, at rejsen begynder med en irriterende venteposition på de hårde lufthavnsbænke.
Som et plaster på såret er der heldigvis rigtig mange gange en kompensation fra flyselskabet i form af euro eller en ombooking. Læs med her, hvis du vil blive klogere på dine muligheder ved flyforsinkelser og aflysninger.
Hvornår kan jeg søge erstatning?
Du kan søge erstatning, når årsagen til forsinkelsen eller aflysningen ikke er usædvanlig. I flyjura hedder det “usædvanlige omstændigheder”, hvis årsagen fx er strejke, krig, politiske konflikter eller for dårligt vejr til at flyve i. Det er situationer, som flyselskabet ikke selv har mulighed for at forudsige. Her har du altså ikke meget plaster på såret at komme efter.
Derimod er der hjælp at hente, hvis en række krav er opfyldt. Det er nemlig ikke de små forsinkelser, der kan give penge på lommen, men de lidt større af slagsen.
- Du skal være tjekket ind i lufthavnen inden afgang, med mindre du er blevet oplyst om andet af flyselskabet.
- Dit fly skal være mindst tre timer forsinket. Dog kan du få mad og drikke gratis, hvis flyet er forsinket i mindst to timer.
- Du skal flyve til og fra lufthavne indenfor EU ellerrejse med et fly fra et EU-selskab.
Hvis du lander med flyet ved din endelige feriedestination mere end tre timer forsinket, gælder det som en aflysning. Som du kan læse, skal det gå betydeligt ud over din rejse, før du kan søge kompensation. Men når uheldet så er ude, er der altså også lidt at hente.
Søg kompensation direkte hos flyselskabet
Det første, du skal gøre, når du ved, at flyet er forsinket eller aflyst, er at henvende dig til flyselskabet. Fortæl dem, hvad det drejer sig om, og bed om en blanket til klagemålet. De er som regel behjælpelige med processen. Du kan dog ikke være sikker på, at der sker noget, før du selv henvender dig til dem. Mange kompensationer går tabt, fordi folk ikke kender deres rettigheder som rejsende. Hvis du vil vide mere om dine rettigheder, så læs mere om regler for erstatning her.
Det kan du få i kompensation
Generelt kan du få mellem 250 og 600 euro i kompensation:
- Op til 250 euro: Hvisflyrejsen er på højst 1.500 km, og forsinkelsen er på over to timer.
- Op til 400 euro: Hvis flyrejsen er mellem 1.500 km og 3.500 km, og forsinkelsen er på over tre timer.
- Op til 600 euro: Hvis flyrejsen er over 3.500 km, og forsinkelsen er på over fire timer.
Nu er du lidt mere inde i dine rettigheder som rejsende. Så husk, at selvom rejsen begynder med en irriterende forsinkelse, er der lidt penge at hente pga. den lange ventetid.